Μετρό στη Θεσσαλονίκη το 2020 – Πώς θα αναδειχθούν τα Αρχαία στη Βενιζέλου

Σημαντική ομιλία του Γιάννη Μυλόπουλου, καθηγητή ΑΠΘ και προέδρου της Αττικό Μετρό ΑΕ, για τη Θεσσαλονίκη και το πολύπαθο Μετρό της πόλης. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στα πλαίσια των εκδηλώσεων Money Show στο Hyatt Regency Casino, «Στόχος είναι να παραδοθεί στη Θεσσαλονίκη το έργο το πρώτο εξάμηνο του 2020».

Παράλληλα, ο κ. Μυλόπουλος μίλησε αναλυτικά και για την την πορεία των εργασιών του Μετρό της Θεσσαλονίκης στον κεντρικότερο σταθμό, τον σταθμό «Βενιζέλου». Όπως είπε, «Για πρώτη φορά – μετά την έντονη διαμάχη που ξέσπασε με αφορμή τα αρχαιολογικά ευρήματα και δίχασε την πόλη- υπάρχει επί της αρχής συμφωνία του Υπουργείου Πολιτισμού, του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Αττικό Μετρό στη βάση μιας τεχνικής λύσης που πρότεινε η εταιρεία. Η πρόταση αυτή είναι σύμφωνη με τη τελευταία απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και προβλέπει την κατασκευή του σταθμού στην ίδια θέση με τα αρχαιολογικά ευρήματα, αλλά σε μεγαλύτερο βάθος, με ταυτόχρονη διατήρηση και ανάδειξη των ευρημάτων κατά χώρα».

Συμπλήρωσε πως «Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται σήμερα περισσότερο από ποτέ μια πανστρατιά φορέων, θεσμών κι ανθρώπων, τόσο από τον ιδιωτικό όσο και από τον δημόσιο τομέα, προκειμένου να ξεκολλήσει το άρμα της ανάπτυξης και της ευημερίας». Για το πώς το Μετρό θα βοηθήσει την πόλη, είπε «Τα έργα του Μετρό να μετατραπούν σε ένα παραγωγικό κύτταρο, καθώς αυτό αποτελεί μοχλό για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, του εμπορίου και του τουρισμού. Να αποτελέσουν, δηλαδή τον πυρήνα, γύρω από τον οποίο θα αναπτυχθούν νέες υπεραξίες, νέες χρήσεις και θέσεις εργασίας για τη Θεσσαλονίκη».


Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία του Γ. Μυλόπουλου

«Φίλες και Φίλοι,

Οι υποδομές είναι οι βάσεις, πάνω στις οποίες οικοδομούνται νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες, αλλά και οι προϋποθέσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας χιλιάδων πολιτών.

Κατασκευάζοντας υποδομές, παρεμβαίνει κανείς σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα της ανθρώπινης δραστηριότητας, διαμορφώνοντας τις συνθήκες για οικονομική, πολιτική και πολιτιστική εξέλιξη των σύγχρονων κοινωνιών. Η κατασκευή, άλλωστε του μετρό της Αθήνας είναι η πιο ισχυρή απόδειξη της αναβάθμισης του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της Αττικής μέσω των υποδομών.

Συνιστά, λοιπόν γεγονός ότι το Μετρό είναι ένα έργο που συμβάλλει τόσο στην οικονομική ανάπτυξη, όσο όμως και στην προστασία του αστικού περιβάλλοντος, τη βελτίωση των συνθηκών και της ποιότητας της ζωής, καθώς και στην ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού των πόλεων όπου κατασκευάζεται και λειτουργεί.

Ακόμη και κατά τη διάρκεια της κατασκευής των έργων μετρό, δίνεται ώθηση στις τοπικές οικονομίες, με την απορρόφηση κονδυλίων και τηδημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενώ η λειτουργία του μετρό προσφέρει αυτόματα νέεςδυνατότητες στις μετακινήσεις εντός πόλεων και μαζί με αυτές και νέες ευκαιρίες στον τουρισμό, αλλά και στην εμπορική και επιχειρηματική δραστηριότητα.

Η αναπτυξιακή, ωστόσο διάσταση των έργων μετρό δε σημαίνει ότι παραβλέπει άλλες, κρίσιμες παραμέτρους της ανθρώπινης ζωής, όπως το περιβάλλον. Αντίθετα, τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη από τη λειτουργία του μετρόεπεκτείνονται και στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος, καθώς η επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος και ο δραστικός περιορισμός της κίνησης των αυτοκινήτων εντός των πόλεων, όπου λειτουργεί μετρό, προκαλούν σημαντική μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και επιφέρουν θεαματική βελτίωση στην κατάσταση του αστικού περιβάλλοντος.

Αλλά και η ταχύτητα των μετακινήσεων και η αξιοπιστία των δρομολογίων αλλάζουν ριζικά τις συνθήκες και βελτιώνουν εντυπωσιακά την ποιότητα της ζωής στις πόλεις με μετρό.

Οι 1,600,000 επιβάτες, που ισοδυναμούν με περισσότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού της Αθήνας και του Πειραιά, που χρησιμοποιούν καθημερινά τα μέσα σταθερής τροχιάς στο λεκανοπέδιο, (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ και προαστιακός), και οι οποίοι μέχρι πρότινος μετακινούνταν είτε με ΙΧ είτε με λεωφορεία, επιβαρύνοντας την κυκλοφορία και την ατμόσφαιρα και κάνοντας δύσκολη τη ζωή όχι μόνο των υπολοίπων κατοίκων, αλλά και των ίδιων των μετακινουμένων, λόγω σημαντικών καθυστερήσεων και σοβαρής απώλειας ωφέλιμου χρόνου, αποτελούν την καλύτερη μαρτυρία για την αλλαγή των συνθηκών ζωής στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής, ως αποτέλεσμα της κατασκευής των συγκοινωνιακών έργων σταθερής τροχιάς.

Επιπλέον, δεν μπορεί κανείς να παραγνωρίσει και την κοινωνική διάσταση των υποδομών, καθώς στην περίπτωση της κατασκευής και λειτουργίας του μετρό, ωφελούνται οι εργαζόμενοι και οι ανήκοντες στις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις, καθώς μπορούν να μετακινηθούν γρήγορα και με ασφάλεια στους τόπους εργασίας τους.

Ειδικά στην περίπτωση της χώρας μας, η κατασκευή του μετρό «συναντήθηκε» με το αρχαίο μας παρελθόν, τον εθνικό μας πολιτιστικό πλούτο. Έτσι, τα έργα μετρό αποτελούν μοναδική ευκαιρία για ανασκαφικές και αρχαιολογικές εργασίες και με την έννοια αυτή συμβάλλουν στην ανάδειξη της ιστορίας και της πολιτιστικής ταυτότητας των πόλεων.

Το παράδειγμα της Αθήνας, με την αποκάλυψη «της πόλης κάτω από την πόλη» και την έκθεση των ευρημάτων στους σταθμούς του μετρό, καθώς και της Θεσσαλονίκης, όπου εκτελείται σήμερα το μεγαλύτερο ανασκαφικό έργο της χώρας,είναι αδιάψευστοι μάρτυρες του πολιτιστικού ρόλου που μπορεί να διαδραματίσουν οι εργασίες κατασκευής μετρό στις πόλεις με σημαντική ιστορική διαδρομή.

Τα εργα μετρό, λοιπόν, είναι έργα ζωντανά και ηνέα διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε., έχοντας πλήρη συνείδηση των πολλαπλών πλεονεκτημάτων και ωφελειών που έχει το μετρό για την οικονομία, το περιβάλλον, την κοινωνία και τον πολιτισμό, έχει ξεκινήσει τις δραστηριότητές της με νέο πνεύμα, νέα αντίληψη και νέα σχέδια για το μέλλον.

Από τον Μάρτιο και μετά, έχει δοθεί ώθηση σε όλες τις δράσεις της εταιρείας και έχουν επανεκινήσει όλα τα έργα που παρέμεναν στάσιμα, όπως το σύνολο των έργων της Θεσσαλονίκης, δίνοντας νέες προοπτικές στα ίδια τα έργα, αλλά και στο μέλλον της εταιρείας.

Παραγωγικές εργασίες, αλλά και σχεδιασμοί για το μέλλον βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τόσο στην Αθήνα και ευρύτερα το λεκανοπέδιο της Αττικής, όσο και στη Θεσσαλονίκη.

Πιο συγκεκριμένα, στην Αττική συνεχίζονται κανονικά τα έργα στην Γραμμή του Πειραιά και ήδη σχεδιάζεται η Γραμμή 4, ένα έργο πνοής που θα δώσει ανάσα σε πυκνοκατοικημένες και πυκνοδομημένες περιοχές της Αθήνας, οι οποίες δεν έχουν μέχρι σήμερα πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς.

Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, αναμένεται να δημοπρατηθεί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, με το δεύτερο τμήμα να ακολουθεί έως το τέλος του 2016. Το έργο αυτό θα εκτελεστεί, όπως τόνισε ο κ. υπουργός, με τη μέθοδο της σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ) και όχι με παραχώρηση.

Στη Θεσσαλονίκη, όπου τα τελευταία χρόνια πραγματοποιείται το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών της εταιρείας, τα έργα του Μετρό, μετά από μια μακρά παύση, έχουν ξεκινήσει ξανά και υλοποιούνται με ταχείς ρυθμούς.

Τα εργοτάξια ζωντανεύουν μέρα με τη μέρα, ενώ ο πρώτος μετροπόντικας ξεκίνησε στις 28 Μαρτίου να διανοίγει τα τελευταία 1.890 μέτρα των δυο δίδυμων σηράγγων που απομένουν για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής. Από τις αρχές Απριλίου έχουν επανεκκινήσει και οι αρχαιολογικές και οι κατασκευαστικές εργασίες στα εργοτάξια της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Στόχος είναι να τεθούν σε πλήρη ανάπτυξη οι εργασίες σε όλα τα μέτωπα της βασικής γραμμής σύντομα, ώστε να παραδοθεί στη Θεσσαλονίκη το έργο το πρώτο εξάμηνο του 2020. Καίριο, ωστόσο ζήτημα για την πορεία των εργασιών του Μετρό της Θεσσαλονίκης, είναι αυτό που αφορά στον κεντρικότερο σταθμό, τον σταθμό «Βενιζέλου».

Για πρώτη φορά – μετά την έντονη διαμάχη που ξέσπασε με αφορμή τα αρχαιολογικά ευρήματα και δίχασε την πόλη- υπάρχει επί της αρχής συμφωνία του Υπουργείου Πολιτισμού, του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Αττικό Μετρό στη βάση μιας τεχνικής λύσης που πρότεινε η εταιρεία. Η πρόταση αυτή είναι σύμφωνη με τη τελευταία απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και προβλέπει την κατασκευή του σταθμού στην ίδια θέση με τα αρχαιολογικά ευρήματα, αλλά σε μεγαλύτερο βάθος, με ταυτόχρονη διατήρηση και ανάδειξη των ευρημάτων κατά χώρα.

Με αυτό το τρόπο, ξεπερνιέται ένα μεγάλο εμπόδιο και ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση του συνόλου του έργου. Η θέση, λοιπόν, που εξ’αρχής εκφράστηκε από το σύνολο των εκπροσώπων της πόλης της Θεσσαλονίκης, για συνύπαρξη των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων και του σταθμού του Μετρό, γίνεται επιτέλους πράξη.

Τέλος, οι κατασκευαστικές εργασίες συνεχίζονται και στην επέκταση της γραμμής του Μετρό προς Καλαμαριά, καθώς αυτή τη στιγμή πραγματοποιούνται εργασίες και στους πέντε σταθμούς της γραμμής.

Κυρίες και Κύριοι,

Πέρα από την επίλυση των όποιων τεχνικών ζητημάτων, η συνεργασία που ξεκίνησε ανάμεσα στην Αττικό Μετρό, τον Δήμο της Θεσσαλονίκης και το Υπουργείο Πολιτισμού για το σταθμό της Βενιζέλου, σηματοδοτεί μια νέα εποχή στενής και ειλικρινούς συνεργασίας της εταιρείας με όλους τους φορείς, με στόχο την ολοκλήρωση των έργων του Μετρό, και αυτή η παρακαταθήκη δεν μπορεί να αγνοηθεί.

Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται σήμερα περισσότερο από ποτέ μια πανστρατιά φορέων, θεσμών κι ανθρώπων, τόσο από τον ιδιωτικό όσο και από τον δημόσιο τομέα, προκειμένου να ξεκολλήσει το άρμα της ανάπτυξης και της ευημερίας.

Χωρίς να χαθεί άλλος χρόνος για την πόλη,ξεπερνώντας ιδεοληψίες και αγκυλώσεις του παρελθόντος θα πρέπει σήμερα όλοι μαζί, εκπρόσωποι οικονομικών, κοινωνικών και δημόσιων φορέων να συνεργαστούμε στενά για την επόμενη μέρα της Θεσσαλονίκης, χαράσσοντας από κοινού την αναπτυξιακή της στρατηγική.

Σ’ αυτό το πνεύμα και συμβάλλοντας στον ευρύτερο στόχο, η Αττικό Μετρό Α.Ε. υλοποιεί ένα μεγάλο συγκοινωνιακό έργο που ενώνει όλη τη Θεσσαλονίκη και το οποίο θα αλλάξει την οικονομική και κοινωνική ζωή της πόλης, βελτιώνοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής και αναδεικνύοντας την ιστορία και τον πολιτισμό της.

Ακόμα και σε αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική συγκυρία, υπάρχουν αναπτυξιακές δυνατότητες για την Ελλάδα, με τα μεγάλα έργα υποδομής, όπως το Μετρό, να είναι απαραίτητα για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας.

Στόχος είναι τα έργα του Μετρό να μετατραπούν σε ένα παραγωγικό κύτταρο, καθώς αυτό αποτελεί μοχλό για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, του εμπορίου και του τουρισμού. Να αποτελέσουν, δηλαδή τον πυρήνα, γύρω από τον οποίο θα αναπτυχθούν νέες υπεραξίες, νέες χρήσεις και θέσεις εργασίας για τη Θεσσαλονίκη.

Γι αυτό το λόγο, γίνονται εντατικές και συστηματικές προσπάθειες για την ένταξη των νέων έργων και των επεκτάσεων του Μετρό (όπως η Γραμμή 4 της Αθήνας και οι επεκτάσεις του Μετρό της Θεσσαλονίκης προς Αεροδρόμιο και προς Δυτικές συνοικίες) στο επονομαζόμενο «πακέτο Γιούνκερ», ως έργα σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

Κυρίες και Κύριοι,

Η Αττικό Μετρό Α.Ε. αλλάζει σελίδα και ανανεωμένη μπορεί να κοιτά το μέλλον με αποφασιστικότητα και αισιοδοξία, έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εποχής και να συνεισφέρει στην προσπάθεια ανάπτυξης, παραγωγικής ανασυγκρότησης και κοινωνικής συνοχής που έχει ανάγκη η χώρα.

Πρωτίστως, όμως είναι εδώ για να συμβάλλει με όλες τις δυνάμεις της στην ανάπτυξη και το όραμα για μια ευημερούσα Θεσσαλονίκη.

Σας ευχαριστώ»

typosthes.gr-topika

Tags:
  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: