I'm a Greek woman in New York: Όλα τα fashion tips της αμερικάνικης μητρόπολης από μία ειδικό

H Έλενα είναι μία νεαρή και άκρως ενημερωμένη freelancer που ξεκίνησε πριν από 3 χρόνια το «μεγάλο της ταξίδι» στη Νέα Υόρκη και πιο συγκεκριμένα στο fashion industry του «Μεγάλου Μήλου». Εμείς από εδώ, από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, δεν έχουμε παρά να εκμεταλλευτούμε τις γνώσεις της και να της ζητήσουμε να μας δώσει όλα τα fashion infos της αμερικάνικης μητρόπολης της μόδας… και αυτό ακριβώς κάνουμε παρακάτω μέσα από 8+1 ερωτήσεις. Enjoy her!

1. Έχεις δουλέψει στο τμήμα marketing ενός global fashion brand (Marks & Spencer) και τώρα κάνεις το ίδιο για retail companies με έδρα τη Νέα Υόρκη. Ποιες διαφορές εντοπίζεις στην επαγγελματική σου προσέγγιση;
Οι σχεδιαστές και τα fashion brands με τα οποία συνεργάζομαι αυτή την περίοδο στη Νέα Υόρκη βρίσκονται στα πρώτα χρόνια της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Αυτό από μόνο του απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση και στρατηγική. Παρατηρώ ότι οι περισσότερες εταιρείες στο ξεκίνημα τους δυσκολεύονται να μεταφράσουν τα σχέδια και τις ιδέες τους σε πραγματικούς στόχους και ενέργειες, πράγμα που σε μία πολυεθνική, μεγάλη εταιρεία, όπως είναι τα Marks & Spencer, δε συμβαίνει. Εκεί υπάρχουν ξεκάθαροι στόχοι, συγκεκριμένες οδηγίες και οργανωτικές δομές που οφείλεις να ακολουθείς. Επιπλέον, τα resources σε μία startup συνήθως δεν είναι αρκετά, δηλαδή η ομάδα είναι μικρή και το budget περιορισμένο. Στις διάφορες startups, λοιπόν, αξιοποιώ την εμπειρία μου, λειτουργώ ως Conceptual Innovator, και χτίζω κάθε brand από το μηδέν. Αυτή η διαδικασία απαιτεί στρατηγική, out-of-the-box σκέψη, αποτελεσματικό μάρκετινγκ και επικοινωνία, μέσω παραδοσιακών αλλά και καινοτόμων εργαλείων, με γνώμονα το να περάσω το ιδανικό μήνυμα για το προϊόν του κάθε σχεδιαστή.

2. Τι απολαμβάνεις από τη ζωή και τη δουλειά στη Νέα Υόρκη και τι σου λείπει από την Ελλάδα;
Στη Νέα Υόρκη όλα είναι πιθανά, όλα μπορεί να τα δεις, κι όλα θα πρέπει να τα περιμένεις. Εδώ υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες, θα έλεγα, ακόμα και σήμερα, να γίνει εφικτό το πιο απίθανο όνειρο, η πιο «τρελή» ιδέα. Πολλά events, πολλές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, πολλά μουσεία, πολλά shows, πολλά parties, πολλά εστιατόρια, πολλά καφέ, πολλές πλατείες, πολλά πάρκα, πολυκαταστήματα, μαγαζιά, αυτοκίνητα, άνθρωποι…όλα πολλά! Για μένα, η πόλη αυτή έχει τέτοια δυναμική που δε μπορεί να συγκριθεί με καμία άλλη. Κάθε μέρα γνωρίζω ανθρώπους από όλα τα μήκη και πλάτη της γης, που δε θα είχα την ευκαιρία ή τύχη να γνωρίσω, να συνομιλήσω, και να συνεργαστώ, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, εάν δεν είχα αποφασίσει να έρθω εδώ.
Άφησα την Αθήνα και ήρθα στη Νέα Υόρκη κερδίζοντας υποτροφία για μεταπτυχιακές σπουδές από το Parsons School of Design, και συγχρόνως αναζητώντας διέξοδο από ένα απροσδόκητο και πολύ δυσάρεστο γεγονός που συνέβη μέσα στην οικογένεια μου. Θέλοντας να πειραματιστώ με τα όρια μου, έφτασα στο σημείο να μετακινώ τη γραμμή όλο και πιο μακριά. Η είναι καθημερινά ένα παιχνίδι αντοχής, που αν μάθεις να το παίζεις καλά, βρίσκεις ανεξάντλητες πηγές ενέργειας και δημιουργίας, τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.
Η Ελλάδα, από την άλλη, είναι το αγαπημένο μου παραμύθι δίχως τέλος. Μου λείπουν τα γνώριμα χαμόγελα, η ζεστασιά των δικών μου ανθρώπων, οι μεγάλες, σφικτές αγκαλιές κι η γλυκιά αίσθηση του “οικείου», το σπιτικό , οι ελληνικές διακοπές με ότι μου φέρνουν στο μυαλό…ζουμερά ροδάκινα ξεπλυμμένα στο θαλασσινό νερό, ονειρικά ηλιοβασιλέματα κι ανατολές, μυρωδιές θυμαριού και ρίγανης.

3. Πώς είναι οι Αμερικάνοι καταναλωτές σε σχέση με τους Έλληνες;
Έχω παρατηρήσει ότι οι Αμερικάνοι καταναλωτές διαφέρουν από τους Έλληνες σε αρκετά σημεία. Είναι, καταρχάς, της ποσότητας, της (υπερ)κατανάλωσης, και της γρήγορης αλλαγής. Συνεχώς δικτυώνονται μέσω των smart phones και ενημερώνονται για τις τελευταίες τάσεις της μόδας από το Instagram και τα blogs γνωστών fashion influencers. Αποζητούν καθετί καινούριο και εντυπωσιακό, ενώ μετράει πολύ για αυτούς το τι φορούν οι διάσημες προσωπικότητες στην καθημερινότητά τους και στο κόκκινο χαλί. Μεγάλες εκδηλώσεις και happenings, όπως τα MTV VMAs, τα Gloden Globes, ή τα Oscars, είναι must-see, ενώ οι εμφανίσεις διασήμων γίνονται θέματα προς εκτενή συζήτηση στα social media και τις παρέες.
Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη πλευρά στην αμερικάνικη αγορά, που είναι εξίσου έντονα αισθητή. Είναι οι καταναλωτές που προτιμούν ιδιαίτερες, hip εμφανίσεις, επιλέγουν να ψωνίζουν από vintage και second-hand stores, και δημιουργούν μοναδικά στυλ που εκφράζουν κυρίως τη δική τους προσωπικότητα. Είναι ευαισθητοποιημένοι με θέματα sustainability και ethics, υποστηρίζουν την ανακύκλωση και επέκταση της ζωής των ρούχων, ενώ η ποιότητα και η σπανιότητα του ρούχου παίζει σημαντικότερο ρόλο στη τελική τους επιλογή.

4. Πες μας τα αγαπημένα σου fashion spots στη Νέα Υόρκη
Πέρα από τα γνωστά πολυκαταστήματα, όπως το Bergdorf Goodman, το Barneys, και το Saks Fifth Avenue, η Νέα Υόρκη είναι γεμάτη από μικρά, «χαριτωμένα» μαγαζάκια, όμορφες, «προσεγμένες» boutiques, και «ψαγμένα» fashion spots, που τα βρίσκεις διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της πόλης. Τα αγαπημένα μου βρίσκονται στις γειτονιές του Soho, της Nolita, και του Brooklyn, όπου περνάω τις Κυριακές μου χαζεύοντας και δοκιμάζοντας ιδιαίτερα, χειροποίητα κοσμήματα, ρούχα και παπούτσια independent σχεδιαστών. Μερικά από αυτά είναι το Flying Solo και το The Apartment by the Line, που βρίσκονται στην καρδιά του Soho και ξεχωρίζουν για το διαφορετικό customer experience και τις high-end συλλογές σχεδιαστών από όλο τον κόσμο· το No. 6 Store μιας vintage collector και stylist με φοβερό γούστο· το Creatures of Comfort με cool-kid labels και μίνιμαλ αισθητική· και το Beacon’s Closet, το απόλυτο vintage spot το οποίο με κέρδισε από τους πρώτους μήνες της άφιξης μου στην Νέα Υόρκη.

5. Tι νέο παίζει στην fashion σκηνή της Νέας Υόρκης. Κάνε μας ένα namedropping σχεδιαστών και brands που πρέπει να ξέρουμε
To streetwear είναι το κατεξοχήν στυλ που παίζει στη fashion σκηνή της Νέας Υόρκης, με εμφατικά στοιχεία τα jackets και τα sneakers, ενώ οι fashionistas της πόλης υιοθετούν day-and-night urban looks για άνετες, ωστόσο γοητευτικές, εμφανίσεις που εξυπηρετούν κάθε περίσταση. Αυτή την περίοδο είναι πολύ hot οι eco-friendly, under-the-radar σχεδιαστές Apiece Apart, Marina Moscone, και Tosia, αλλά και τα περισσότερο γνωστά fashion brands Supreme, Common Projects, Venessa Arizaga, Mansur Gavriel, A.P.C. και Acne.

6. Από τις διαφημιστικές εκστρατείες των μεγάλων Οίκων μόδας πες μας ποιες ξεχωρίζεις και γιατί;
Τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι Οίκοι μόδας επενδύουν αρκετά χρήματα σε διαφημιστικές καμπάνιες που δεν επικεντρώνονται μόνο στην όμορφη παρουσίαση της νέας συλλογής, αλλά επιδιώκουν να ενσωματώσουν την κολεξιόν στο σήμερα και να κάνουν το brand πιο επίκαιρo από ποτέ. Έτσι, έχουν πλέον συγκεκριμένη θεματολογία και περνούν κοινωνικά μηνύματα που συγκινούν τους καταναλωτές, και τελικά τους ωθούν στο να συμμετέχουν και εκείνοι στο “κίνημα” με το να επιλέγουν τον συγκεκριμένο Οίκο για τις αγορές τους.Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζω τη διαφημιστική εκστρατεία της Céline Spring/Summer 2015, στην οποία πρωταγωνιστεί η Αμερικανίδα συγγραφέας και δημοσιογράφος Joan Didion στην ηλικία των 80, σε μια προσπάθεια να φέρει στην επιφάνεια την ‘Greynnaisance,’ όπου η μόδα και η ομορφιά δε γνωρίζουν ηλικία.

Άλλη διαφημιστική καμπάνια που ξεχωρίζω είναι αυτή της Stella McCartney Fall/Winter 2017, η οποία θίγει το θέμα της υπερκατανάλωσης και του περιβάλλοντος βάζοντας τα μοντέλα να φωτογραφηθούν σε χωματερές. Αυτή η εκστρατεία με εντυπωσίασε τότε, γιατί κατάφερε πολύ εύστοχα να αποτυπώσει το οξύμωρο φαινόμενο που παρατηρείται στη μόδα: από τη μία συζητάμε για fashion sustainability και προστασία του περιβάλλοντος, και από την άλλη δημιουργούμε νέες συλλογές κάθε σεζόν έτοιμες προς κατανάλωση.

Τελευταία, αλλά εξίσου δυνατή εκστρατεία για μένα, που μάλιστα δημοσιεύθηκε πρόσφατα, είναι αυτή της Gucci για Pre-Fall 2018. Η αισθητική παραμένει ίδια με αυτή που μας έχει συνηθίσει ο Οίκος. Ωστόσο, αυτή τη φορά το high-end brand ξεπέρασε το σύνδρομο του sci-fi cinema και κινηματογραφεί την αναρχία και την κοινωνική απελευθέρωση, εμπνευσμένη από την εποχή των hippies, τώρα στη μοντέρνα εκδοχή της. 

7. Το storytelling κάποιου brand που θαυμάζεις τόσο που θα ήθελες να έχεις σκεφτεί εσύ;
Θα πω το storytelling της εταιρείας Toms και το tagline One-for-One (“με κάθε μια αγορά προϊόντος, η Toms θα βοηθήσει έναν άνθρωπο που έχει ανάγκη”). Ενώ ακούγεται τόσο απλό σαν μήνυμα, αποτυπώνει μια τόσο ουσιαστική πρωτοβουλία, που αγγίζει τις ζωές όχι μόνο των καταναλωτών, αλλά και των ανθρώπων που έχουν ανάγκη. Βασισμένο στις αρχές του “emotional branding,” τα Toms έχουν καταφέρει να ευαισθητοποιήσουν το ευρύ καταναλωτικό κοινό μέσα από την εξιστόρηση αληθινών ιστοριών από ανθρώπους που έχουν ωφεληθεί από την αγορά ενός ζευγαριού Toms. Παρουσιάζοντας ένα κοινωνικά υπεύθυνο προφίλ, τα Toms έχουν “λόγο” να συνεχίσουν να υπάρχουν στην αγορά, και συνεπώς, οι καταναλωτές έχουν “λόγους” να συνεχίσουν να αγοράζουν παπούτσια, τσάντες και γυαλιά από το συγκεκριμένο brand, συνεισφέροντας έτσι σε έναν όμορφο σκοπό.

8. Με ποιους ανερχόμενους σχεδιαστές και fashion brands συνεργάζεσαι αυτή την περίοδο;
Αυτή την περίοδο συνεργάζομαι στενά με το jewelry brand , που δημιουργεί μια σειρά από μοναδικά κοσμήματα από τσιμέντο – δαχτυλίδια, βραχιόλια, σκουλαρίκια, και κολιέ – σε γρωμετρικά σχέδια και παστέλ αποχρώσεις, καταρρίπτοντας την αρνητική εικόνα που έχουμε όλοι μας για το τσιμέντο σαν κατασκευαστικό υλικό. Άλλη συνεργασία που τρέχω αυτό τον καιρό είναι με τον Αμερικάνο ζωγράφο Peter Reginato και τη DZ Zone NYC (), σε μια προσπάθεια να λανσάρουμε μια limited edition σειρά από χειροποίητες τσάντες ζωγραφισμένες στο χέρι από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, στοχεύοντας στην επιτομή του Wearable Art. Ανάμεσα στους πελάτες μου βρίσκονται και ελληνικά brands που προσπαθούν να εισχωρήσουν στην αμερικάνικη αγορά, όπως το , το οποίο υποστηρίζει την πράσινη οικονομία μέσα από Delicate Greek Green Wear.

Η Έλενα Μπαλτζόγλου με τη Διονυσία Καλαποθαράκου στη Νέα Υόρκη

9. Ποια είναι τα επαγγελματικά σου σχέδια για το μέλλον;
Σήμερα εργάζομαι ως freelancer () προσφέροντας συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας με έδρα τη Νέα Υόρκη, τη Μέκκα της μόδας και της καινοτομίας. Σκοπεύω να βρίσκομαι εδώ για τα επόμενα χρόνια, συνεχίζοντας να υποστηρίζω και να βοηθώ νέους σχεδιαστές και ανερχόμενα brands να χτίσουν τη δική τους ιστορία. Ανεξάρτητα από το πόσο ξεχωριστό μπορεί να είναι το προϊόν ή μια συλλογή, οι σχεδιαστές φαίνεται πως χρειάζονται καθοδήγηση και βοήθεια για να “ακουστούν” μέσα στη Βαβέλ των fashion brands και να εισχωρήσουν στην αμερικάνικη αγορά. Όπως ο Jackson Pollock είχε πει κάποτε “every good artist paints what he is,” έτσι και εγώ, σκοπεύω με όσα «χρώματα» διαθέτω στην παλέτα μου, να “ζωγραφίζω” και να εκθέτω αυτό που θα ήθελαν να «αποκαλύψουν» οι σχεδιαστές μέσα από τις συλλογές τους.
 

moda

  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: