Η τήρηση αποστάσεων, νέο κομμάτι της καθημερινότητάς μας

Κύκλοι με σπρέι σε μια αγορά στο Μογκαντίσου, φωτεινά αυτοκόλλητα σε εμπορικό κέντρο του Ντουμπάι, πλαστικοί κύκλοι στον σταθμό Gare du Nord στο Παρίσι, γαλάζιες βούλες στις αποβάθρες στο μετρό της Ρώμης.

Με διαφορετικά μέσα και τρόπους, το μήνυμά τους είναι το ίδιο: η τήρηση των αποστάσεων, που μπήκε στη ζωή μας με τον κορονοϊό και προφανώς ήρθε για να μείνει πολύ καιρό ακόμα.

Καθώς οι άνθρωποι αρχίζουν να επανακάμπτουν στη φυσιολογική ζωή, έπειτα από εβδομάδες περιορισμού στα σπίτια τους, έρχονται αντιμέτωποι με μια σειρά από νέα μέτρα, που αποσκοπούν στο να κρατήσουν τον κορονοϊό υπό έλεγχο και να προστατεύσουν τις πιο ευάλωτες ομάδες της κοινωνίας.

Τα σήματα, ναι μεν έχουν τοποθετηθεί με ταχείς ρυθμούς, αλλά φαίνεται πιθανό ότι θα γίνουν συνηθισμένο θέαμα κι ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν ως καθημερινή πρακτική για χρόνια.

Κουκκίδες στο έδαφος, γραμμές, τετράγωνα μέσα σε άλλα τετράγωνα, καρδιές αγάπης και χαμογελαστά πρόσωπα χρησιμοποιούνται ως σύμβολα τήρησης των αποστάσεων σε όλο τον κόσμο. Οι ενδείξεις αυτές πρέπει να προκαλούν μία έντονη εντύπωση ώστε να τηρούνται, αλλά συνάμα – και τούτο είναι το ιδανικό – οφείλουν να καθησυχάζουν τους ανθρώπους, χωρίς να τους κάνουν να αισθάνονται ότι καθοδηγούνται ως αγέλη.

«Οπουδήποτε υπάρχουν γραφικά αυτή τη στιγμή, είναι επειδή οι άνθρωποι έπρεπε να αντιδράσουν πολύ γρήγορα και να βάλουν κάτι στη θέση τους- η ταχύτητα ήταν ουσιαστικός παράγοντας. Είμαστε τώρα στο σημείο όπου υπάρχει και λίγος χώρος για να αναπνέουμε», τονίζει ο Κρις Γκίρλινγκ, επικεφαλής του τμήματος Wayfinding στο CCD Design & Ergonomics του Λονδίνου.

Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα από στυλ, χρώματα, ορολογίες, κλίμακες και στρατηγικές τοποθέτησης, σημειώνει ο ίδιος. «Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που κάποιος από το πλήθος των ανθρώπων μπαίνει σε έναν διαφορετικό χώρο θα πρέπει να μάθει από την αρχή τους κανόνες».

Ο ίδιος τονίζει πως θα πρέπει να βρεθεί μία ισορροπία: «οι άνθρωποι θέλουν να αισθάνονται ασφαλείς, καθησυχασμένοι και άνετοι. Εάν μπορείτε να τους το εξασφαλίσετε αυτό, τότε εκείνοι με τη σειρά τους είναι πιο πιθανό να ψωνίσουν, να αισθάνονται χαλαροί και να επιστρέψουν πάλι. Το μήνυμα πρέπει να είναι σαφές και συνεχές … και να το απορροφήσουν».

Αλλά και τα επίπεδα ευγένειας στις σχετικές παρακλήσεις ποικίλλουν στα σημεία όπου οι λιανοπωλητές, οι αρχές της πόλης και των μέσων μεταφοράς ήταν σε θέση να εκτυπώσουν και να τοποθετήσουν ειδικές πινακίδες, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ.

«Για την ασφάλειά σας, σταθείτε 2 μέτρα από τους άλλους πελάτες» τονίζει μια πινακίδα δαπέδου σε ένα γκαράζ βενζίνης Shell στη Βρετανία.

«Παρακαλώ τηρείτε τις κοινωνικές αποστάσεις», επισημαίνει μία άλλη δίπλα σε ομοιώματα πατημασιών στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια.

Ένα ξερό «Σταθείτε εδώ», από την άλλη, είναι γραμμένο στα Αγγλικά σε μια κόκκινη πινακίδα δαπέδου σε ένα μανάβικο στη Βηρυτό.

«Όταν χρησιμοποιούμε λέξεις όπως stop και go και πιο απότομη γλώσσα, τότε αυτό συσχετίζεται περισσότερο με τον κίνδυνο και την απαγορευτική σήμανση. Αυτή η πανδημία της COVID-19 αποτελεί ένα ένα πολύ διαφορετικό είδος κατάστασης και είναι κάτι που οι άνθρωποι δεν είχαν βιώσει ποτέ στο παρελθόν, οπότε δικαιολογεί κι ένα διαφορετικό τόνο στη φωνή», προσθέτει ο Γκίρλινγκ.

«Αξίζει βέβαια να δοκιμάσετε μια πιο φιλική και πιο εφευρετική πινελιά ως προς το πώς απευθύνεστε στους πελάτες σας ή στο ευρύ κοινό, καθώς είναι πιθανό έτσι να είναι πιο δεκτικοί. Υπάρχει πάντα και λίγος χώρος ακόμη για το χιούμορ», επισημαίνει.

Η ένδειξη που απεικονίζει πατημασιές έχει αποδειχθεί πολύ δημοφιλής μέχρι στιγμής στις πινακίδες επισήμανσης από το Μπέρι στη Βρετανία, έως το Αμπιτζάν στην Ακτή του Ελεφαντοστού. Όπως όμως επισημαίνει ο Γκίρλινγκ, καλύτερα συστήματα σήμανσης θα μπορούσαν επίσης να ενθαρρύνουν τη γραμμική κίνηση και θα παρείχαν μία πιο εύληπτη οπτική κατανόηση της κατεύθυνσης.

Ερωτηθείς για το πώς θα σχεδίαζε ο ίδιος ένα σύστημα σήμανσης της κοινωνικής απόστασης, ο Γκίρλινγκ πρότεινε μια γραμμή με ταινίες που υποδεικνύουν ένα μονοπάτι, το οποίο θα αλλάζει χρώμα κάθε δύο μέτρα.

«Το ένστικτο του να ακολουθείς μια γραμμή από την παιδική ηλικία παραμένει φυσιολογικά το ίδιο ακόμη και στην ενηλικίωσή μας και υποσυνείδητα ακολουθούμε αυτά τα οπτικά σήματα όταν περιηγούμαστε σε διάφορα περιβάλλοντα», εξηγεί.

Η σήμανση που σχετίζεται με την COVID-19 θα πρέπει επίσης να έχει το δικό της ξεχωριστό χρώμα, το οποίο θα πρέπει να γίνεται άμεσα αναγνωρίσιμη, καταλήγει ο Γκίρλινγκ.

(?)

Πηγή: diethnh

  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: