Γέφυρα Ευήνου: Τι συζητούν για μόνιμη και προσωρινή λύση ώστε να αρθεί ο αποκλεισμός των χωριών

Χωρίς σαφείς απαντήσεις από το υπουργείο Υποδομών και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, έχουν μείνει οι κάτοικοι των χωριών πέριξ της γκρεμισμένης γέφυρας του Ευήνου, που έκαναν νέα συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Κυριακή για τις συνθήκες του ιδιότυπου αποκλεισμού που βιώνουν και την απειλή του κοινωνικού και οικονομικού μαρασμού, που αντιμετωπίζουν.

Οι κάτοικοι του Γαλατά, του Περιθωρίου, που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, αλλά και του γειτονικού Ευηνοχωρίου διαμαρτυρήθηκαν με αυτή τη συμβολική κίνηση, που οργάνωσε η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα, για την αβεβαιότητα που υπάρχει σχετικά με τον τρόπο και τα χρονοδιαγράμματα μίας προσωρινής λύσης, η οποία είναι απολύτως αναγκαία έως ότου κατασκευαστεί η νέα γέφυρα.


Τη σχετική ανακοίνωση για την κατασκευή του νέου έργου, έκανε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μόλις την περασμένη εβδομάδα, δύο ολόκληρους μήνες, μετά τη νεροποντή της 12ης Δεκεμβρίου, που κατέστησε εντελώς ακατάλληλη την οδική, αλλά προκάλεσε και ζημιές στη σιδηροδρομική γέφυρα.

Η ανακοίνωση σχολιάστηκε μεν με ικανοποίηση από τους κατοίκους και τους τοπικούς φορείς, αλλά η εξέλιξη αυτή (έστω και χωρίς τη συνοδεία άλλων λεπτομερειών), δεν απαντά στο τι θα γίνει στο μεσοδιάστημα. Με δεδομένο το γεγονός ότι η κατασκευή της νέας γέφυρας, με την οποία θα υπάρξει οριστική αποκατάσταση των συγκοινωνιών στην περιοχή θα πάρει τουλάχιστον δύο χρόνια, η μεγάλη αγωνία και η προσδοκία αφορά στο πώς θα γίνονται στο μεταξύ οι μετακινήσεις, κυρίως από και προς το Μεσολόγγι, καθώς μία απόσταση 20 χιλιομέτρων από τον παλαιό οδικό άξονα, έγινε τώρα, μέσω της Ιόνιας Οδού περίπου 50!


Στη χθεσινή συγκέντρωση, εμφανίστηκε και ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, η απουσία του οποίου από τη γενική συνέλευση των κατοίκων του Γαλατά στις 31 Ιανουαρίου είχε σχολιαστεί αρνητικά. Ο κ. Φαρμάκης περιορίστηκε στην ασαφή δήλωση ότι η Περιφέρεια εξετάζει πολύ σοβαρά το θέμα της άμεσης προσωρινής λύσης, υπό την… προϋπόθεση πως μια τέτοια λύση θα είναι… άμεση! Η δήλωση, η οποία θυμίζει κάτι από… “αντιπρόεδρο Εδεσσαϊκού” — τόσο σαφής και γεμάτη νόημα — δεν έπεισε τη Συντονιστική Επιτροπή, που εξέδωσε στη συνέχεια ψήφισμα, επισημαίνοντας τα κρίσιμα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας και απαιτώντας λύσεις το συντομότερο.

Η προσωρινή λύση και ο κίνδυνος να γκρεμιστεί η σιδηροδρομική γέφυρα

Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι η αναγκαιότητα για μία άμεση επίλυση των προβλημάτων και η επιβαλλόμενη άρση του ιδιότυπου αποκλεισμού το δυνατόν συντομότερα, συζητείται και ένα νέο σενάριο: Να κατασκευαστεί μία πρόχειρη γέφυρα μερικές εκατοντάδες μέτρα κατάντη του ποταμού (προς τις εκβολές δηλαδή του Ευήνου σε σχέση με τη μέχρι πρότινος οδική σύνδεση), ώστε να υπάρξει η επιθυμητή προσωρινή λύση έως το καλοκαίρι. Το έργο αυτό δεν απαιτεί συνολικό χρόνο μεγαλύτερο των τεσσάρων, πέντε μηνών, περιλαμβάνει ειδικές παρεμβάσεις στην κοίτη του ποταμού για την ομαλή και κατευθυνόμενη (μέσω μεγάλων αγωγών) ροή των νερών και βεβαίως κάποια επιπλέον οδικά έργα, στις δύο όχθες, προκειμένου να συνδεθεί το πέρασμα αυτό με την εθνική οδό Αντιρρίου – Ιωαννίνων.

Σημειωτέον ότι πέραν αυτού του σεναρίου έχουν πέσει κι άλλες λύσεις στο τραπέζι. Υπό την πίεση που ασκούν τοπικοί φορείς και κάτοικοι και αφού το υπουργείο Υποδομών δεν έδωσε την παραμικρή λύση για το μεταβατικό διάστημα έως ότου δηλαδή κατασκευάσει τη νέα γέφυρα, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ξεκίνησε επαφές με τον ΟΣΕ, ώστε να αξιοποιηθεί, αφού παραχωρηθεί η χρήση της από τον Οργανισμό, η παλιά, ιστορική σιδηροδρομική γέφυρα. Η οποία, εφόσον υπάρξουν τα αναγκαία ειδικά έργα, να μετατραπεί, για όσο χρόνο χρειαστεί, σε οδική για να γίνονται έστω και υποτυπωδώς οι αναγκαίες μετακινήσεις.

Την ίδια ώρα όμως, πληροφορίες αναφέρουν ότι συζητείται και η άποψη (ή η εισήγηση όταν θα έρθει και επισήμως η ώρα των αποφάσεων) να γκρεμιστεί η σιδηροδρομική γέφυρα, η οποία αποτελεί στολίδι για την περιοχή. Είτε επειδή η νεροποντή του Δεκεμβρίου της προκάλεσε ανεπανόρθωτες ζημιές, είτε επειδή το γκρέμισμά της εκτιμάται ότι θα διευκολύνει την κατασκευή της νέας οδικής γέφυρας. Ίσως μία σύνθεση και των δύο λόγων. Σε κάθε περίπτωση όμως πρόκειται για ένα από τα πιο γοητευτικά κομμάτια του παλαιού σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, που ομορφαίνει τα τοπία στην ελληνική περιφέρεια και «διατρέχει» τις συλλογικές μνήμες ολόκληρων κοινωνιών και κάθε πρόθεση για γκρέμισμα πρέπει να εξεταστεί εξαντλητικά και με πολιτιστική, ιστορική και κοινωνική ενσυναίσθηση.

Το τι θα γίνει αφενός με τη σιδηροδρομική γέφυρα και αφετέρου με τη λύση, που θα επιλεγεί για το μεταβατικό διάστημα, ώστε να διασωθεί η καλοκαιρινή περίοδος για την περιοχή, θα φανεί εντός των επόμενων ημερών ή πολύ λίγων εβδομάδων.

Το ψήφισμα των κατοίκων για τα άμεσα προβλήματα

Οι κάτοικοι που συγκεντρώθηκαν στο ύψος του Ευήνου, επί της εθνικής οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων, την Κυριακή 13 Φεβρουαρίου, συνέταξαν, με την ευθύνη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα, ψήφισμα, με το οποίο επισημαίνουν και πάλι τις επιπτώσεις από το γκρέμισμα της γέφυρας.

Αφού εκφράζουν την ικανοποίησή του για την απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει στην κατασκευή νέας γέφυρας και σε αντιπλημμυρικά έργα στον Εύηνο, τα οποία θα προστατεύσουν την κοίτη του και τη γέφυρα από μελλοντικά πλημμυρικά φαινόμενα, θέτουν τα μείζονα προβλήματα προς άμεση επίλυση. Έτσι, όπως ανακοινώθηκε από τον επικεφαλής της Συντονιστικής Επιτροπής Κώστα Σακαρέλο, η γενική συνέλευση των κατοίκων:

· Διαπιστώνει πως το πρόβλημα της μετάβασης των αγροτών με τα γεωργικά τους μηχανήματα στα κτήματά τους, που βρίσκονται ένθεν κακείθεν της κοίτης του ποταμού, καθώς και της προμήθειας λιπασμάτων και σπόρων από τα καταστήματα του Ευηνοχωρίου και του Μεσολογγίου, δεν επιλύεται. Απεναντίας, θα συνεχίσει να υπάρχει μέχρι να κατασκευαστεί η νέα γέφυρα. Τούτο σημαίνει οικονομική καταστροφή των αγροτών αυτών, πλήγμα της εθνικής οικονομίας και στέρηση της ελληνικής κοινωνίας από μια σειρά γεωργικά προϊόντα.

· Διαπιστώνει πως με τις ανακοινώσεις δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα χρήσης της ετοιμόρροπης γέφυρας από τους μαθητές αλλά και από άλλους πολίτες, κυρίως, εργαζομένους στο Ευηνοχώρι και στο Μεσολόγγι, οι οποίοι ριψοκινδυνεύουν, προτιμώντας να περπατήσουν μια απόσταση 250 μέτρων, παρά να διασχίσουν με ασφάλεια μια απόσταση 15 περίπου χιλιομέτρων.

· Διαπιστώνει ακόμα ότι οι δυσκολίες πρόσβασης επισκεπτών και τουριστών για τα επόμενα δυο χρόνια στις Κοινότητες Γαλατά και Περιθωρίου θα επιφέρουν την οικονομική καταστροφή των επιχειρηματιών των Κοινοτήτων αυτών, τόσο εκείνων που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά μέσα στα χωριά, όσο και εκείνων που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό τομέα στις παραλίες του Κρυονερίου και της Καβουρότρυπας.

· Μέχρι τότε, απαιτεί τη λειτουργία των αγροτικών ιατρείων των δυο Κοινοτήτων σε καθημερινή βάση, εκ περιτροπής. Ακόμα, να υπάρξει συγκεκριμένο πακέτο οικονομικής στήριξης και ενίσχυσης των κατοίκων των δυο Κοινοτήτων, με την αξιοποίηση νομοθετικών ρυθμίσεων, που σχετίζονται με την καταβολή αποζημιώσεων και δανείων σε πληγέντες.

· Χαιρετίζει την απόφαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας να καλύψει το κόστος της τακτικής αστικής συγκοινωνιακής σύνδεσης των δυο Κοινοτήτων με το Μεσολόγγι και περιμένει την άμεση υλοποίησή της, όπως περιμένει και την άμεση και οριστική επίλυση των προβλημάτων μεταφοράς των μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ) στα σχολεία τους στο Μεσολόγγι.

.

Πηγή: Protothema.gr

  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: